Az Építőipari Ágazati Párbeszéd Bizottság javaslatára – melynek tagja az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) – az építési és közlekedési miniszter rendeletében kihirdette a 2023. évi ajánlott minimális építőipari rezsióradíjat.
A több mint 20 tételből álló költségféleségeket számba vevő számítás a 2022. évi minimális értékeket veszi alapul.
A 2023. évre ajánlott, 18/2023 (X.5.) ÉKM rendeletben megjelent minimális építőipari rezsióradíj – általános forgalmi adó nélküli – legkisebb összege a 2021. évi 4.530 Ft-ról 5.856 Ft-ra emelkedik az ÉVOSZ és az ÉFÉDOSZSZ megalapozott számításai szerint. 2022-ben az ÉÁPB által kiszámított 5.070 Ft-os rezsióradíj-javaslat nem kapott jogszabályi keretet. Az új rezsióradíj 2023. október 10-étől hatályos.
A 2023. évi minimális építőipari rezsióradíj változását a 2022. évi 5.070,- Ft/óra javaslathoz képest az elvárt garantált bérminimum 2023. év eleji 14 %-os emelkedése mellett a pótlékok (túlórapótlék, műszakpótlék, egyéb bérpótlékok), a kiegészítő fizetés és annak járuléka, valamint az ügyvitel, munkahelyi irányítás költségnövekedése okozta. Ezen túlmenően a csoportos személyszállítás és az energiaköltségek jelentős emelkedése járult hozzá a minimális építőipari rezsióradíj 2023. évi fajlagos összegének emelkedéséhez.
Az elvárt garantált bérminimum alkalmazása jogszabályi kötelezettség. Az építőipari vállalkozások mobilitásának eredményeként székhelyüktől jóval távolabb is vállalnak munkát, ami elsősorban a személyszállítás költségének növekedését jelenti.
A szakképzetlen munkaerő magas aránya miatt a mérnöki helyi munkavezetés fokozását tette szükségessé, ami kihatással van az ügyvitel, munkahelyi irányítás költségeinek emelkedésére.
Fentiekkel párhuzamosan 2022. évi magas infláció hatása jelentősen befolyásolta a minimális rezsióradíj alakulását.
A minimális építőipari rezsióradíj költségnemei és értékei
1. | Megnevezés | A vállalkozások 2022. évi tényadataiból egy munkaórára számított érték, Ft/óra |
2. | Alapbér [2023. évben 296 400 Ft alapbérrel (garantált bérminimum) és 174 munkaórával számolva] | 1704 |
3. | Pótlékok, kiegészítő fizetés | 550 |
4. | Foglalkoztatói járulékok (SZOCHO adó 13%) | 293 |
5. | Szállásköltség | 29 |
6. | Csoportos személyszállítás | 387 |
7. | Védőruha, védőfelszerelés | 18 |
8. | Munkahelyi szociális szolgáltatás | 74 |
9. | Munkaegészségügyi szolgáltatás | 93 |
10. | Munkavédelmi költség | 29 |
11. | Ügyvitel, munkahelyi irányítás költsége | 1319 |
12. | Rezsianyag, munkahelyi energia költség | 76 |
13. | Felvonulás, munkahelyi berendezkedés, ideiglenes létesítmények költsége | 17 |
14. | Szerszámhasználat | 25 |
15. | Értékcsökkenési leírás | 74 |
16. | Nyomtatvány, írószer | 3 |
17. | Postaköltség | 3 |
18. | Telefonköltség | 6 |
19. | Bankköltség | 21 |
20. | Egyéb szolgáltatás: minőségbiztosítás, környezetvédelem | 3 |
21. | Kötelező adó, járulék: | |
- iparűzési adó 2 % | 81 | |
- innovációs járulék 0,3 % | 1 | |
22. | Biztosítások | 15 |
23. | 2-22. sor Összesen | 4 821 |
24. | Produktivitási érték (ledolgozott napok alapján) | 87,40% |
25. | Improduktív órák költsége [23. sor összesen x (1,00 – 0,874)] | 607 |
26. | Veszteségidő aránya | 6,50% |
27. | Veszteségidő költsége (23. sor összesen x 0,065) | 313 |
28. | Elvárt eredmény | 2% |
29. | Elvárt eredmény értéke (23+25+27. sor összesen x 0,02) | 115 |
30. | Mindösszesen 23.+25.+27.+29. sor | 5 856 |
***
Részletes bemutatás
Az 1. sorszám alatt az alapbér szerepel, melynél a 2023. évi garantált bérminimum lett figyelembe véve 1.704 Ft összeggel az 573/2022. (XII. 23.) Korm. rendelete 2. § (3) bekezdése szerint.
A 2. sorszám alatt a pótlékok, kiegészítő fizetés növekedése részben a túlórapótlék növekedésével, részben pedig az alapbér növekedésével függ össze, mivel az szolgál leggyakrabban ezek számításának alapjául.
A 3. sorszám alatti szociális hozzájárulási adó mértéke változatlan maradt, de a garantált bérminimum, mint számítási alap változása miatt ez is emelkedett.
A 4. sorszám alatt a szállásköltség növekedése annak következménye, hogy a munkavégzés helyétől távolabbi lakhelyen élőknek a korábbinál nagyobb mértékben kell szállást biztosítani.
Az 5. sorszám alatt a csoportos személyszállítás költségeit a megkérdezett szervezetek véleménye alapján növeltük meg, mely szerint ilyen jellegű költségeik az elmúlt évben növekedtek, legnagyobb mértékben a növekedés a korábbinál több munkahelyet érintő megrendeléseknek tudható be.
A 6. 7. és a 8. sorszám alatt szereplő védőruha, munkahelyi szociális szolgáltatás és a munkaegészségügyi szolgáltatások értékének növekedése elsősorban az inflációból adódik.
A 9. sorszám alatt a munkavédelmi költségek szerepelnek, melyekre az elmúlt években a megkérdezett szervezetek csak a legszükségesebb feladatoknak eleget téve költöttek.
A 10. sorszám alatt az ügyviteli, munkahelyi irányítás költségei szerepelnek, mely tevékenységek az utóbbi időben jelentősen megnövekedett feladatot jelentenek a cégeknek, s ezáltal magasabb költségeket is. A megnövekedett feladat egyrészt a több munkából adódik, számottevő része viszont abból adódik, hogy a szakképzett munkaerő hiánya miatt gyakrabban kell betanított munkásokat, segédmunkásokat alkalmazni, mely egyre jelentősebb növekedést gyakorol a munkahelyi irányítás költségeire.
A 11. sorszám alatt a vállalkozások üzemelésének fenntartása érdekében felmerülő rezsianyag, munkahelyi energia költségei találhatók, melyek szintén jelentős mértékben növekedtek.
A 12. sorszám alatt a felvonulás, munkahelyi berendezkedés, ideiglenes létesítmények költsége is növekedett a megkérdezett szervezetek jelzése szerint.
A gépesítés növekedését jelzi a 13. sorszám alatti szerszámhasználat és a 14. szám alatti értékcsökkenési leírás összegének növekedése.
A 15. sorszám alatti nyomtatvány, írószer, a 16. sorszám alatti postaköltség, a 17. sorszámon szereplő telefonköltség jelentősen nem változott.
A 18. sorszámon a bankköltség, a 19. sorszámon lévő egyéb szolgáltatás költségei (minőségbiztosítás, környezetvédelem) enyhén növekedtek, a 20. sorszámon pedig a kötelező adó, járulék között az iparűzési adó alapjának növekedése következtében alig lehetett számszerűsíthető növekedést nyomon követni.
A 21. sorszám alatt szereplő biztosítási költségek valamelyest emelkedtek, mely változás a biztosítók által automatikusan beépített indexálásnak köszönhető.
Budapest, 2023. október 9.