Miközben a munkavállalói oldalon egyre nagyobb érték a biztonságos munkakörnyezet, a magyar vállalkozások számos kihívással néznek szembe ezen a téren. Nemcsak összetett munkavédelmi követelményeknek kell megfelelniük, hanem az ezzel járó adminisztráció jelentős része is a cégek feladata – derült ki a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) a témában rendezett kerekasztal-beszélgetésén. A BKIK részt vállal a munkavédelmi szakemberek önkéntes regisztrációjában és továbbképzésében, valamint kezdeményezi a munkakörülmények javítását ösztönző balesetbiztosítási rendszer bevezetését. A megfelelő színvonalú és korszerű munkavédelmi képzések biztosítása érdekében pedig az eseményen bemutatott új e-munkavédelem alkalmazást a kamara 100 önkéntes tagja tesztelheti majd.
Számos visszásságot tárnak fel a hatósági vizsgálatok a munkavédelem területén. Ennek okai pedig a KKV-k munkavédelmi szemléletének hiányosságai, az általános tájékozatlanság mellett a munkabiztonsági szakemberek szabályozásában, nyilvántartásában és számonkérhetőségének hiányában is keresendők. A munkavállalók biztonságának garanciális, nyomon követhetőségi feltételei számos esetben adminisztratív kötelezettséget jelentenek, ezért sokan a kötelező minimumot is csak papíron teljesítik. A munkavédelmi kockázatértékelés sok esetben nem cégre szabottan, nem megfelelő hozzáértéssel készül, ami egy-egy súlyosabb munkabiztonsági mulasztás esetén a vállalkozás végét is jelentheti – mutattak rá a hatóság szakemberei.
További probléma, hogy a munkavédelem alapját jelentő előadás-jellegű oktatások az utóbbi években sokszor elmaradtak és eleve nem megfelelő tartalmúak. Ugyanakkor a technológia nyújtotta előnyöket, online lehetőségeket sem használják ki a vállalatok, miközben a munkavállalók megváltozott kommunikációs szokásai is ezt indokolnák. Különösen nehéz helyzetben vannak azok a KKV-k, amelyek változó munkahelyeken, esetleg több telephelyen, elszórtan működnek, illetve nagy arányban foglalkoztatnak fizikai vagy nem irodai munkavállalókat.
„A munkavédelmi kerekasztalon elhangzottak szerint az elmúlt időszakban nagyobb számban érkeznek a hatósághoz munkahelyi balesetekkel kapcsolatos bejelentések. A hazai vállalkozások érdekében és a területen dolgozó szakemberek igényeit is felmérve a BKIK vállalja a munkavédelmi szakemberek önkéntes regisztrációs feltételeinek kialakítását, amely egyfajta garanciáját is jelenthetné a munkavédelmi szaktevékenységet ellátók jogszerű működésének, szakmai felkészültségének. A kamara továbbá vállalja a szakemberek továbbképzésének megszervezését is. Mindemellett a jelenlévők egybehangzóan megfogalmazott igénye szerint, a budapesti vállalkozásokkal egyeztetve szorgalmazzuk a munkakörülmények javítását ösztönző balesetbiztosítási rendszer bevezetését, amely jelentősen csökkentheti a biztosítási ügyekben érintett felek anyagi függőségét és javítaná a vállalkozások munkavédelmi felkészültségét” – mondta el Csókay Ákos, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára.
A BKIK által piaci szereplők, munkavédelmi szakemberek és a munkavédelmi hatóság részvételével megrendezett munkavédelmi kerekasztal-beszélgetésen egy új, mobiltelefonról is elérhető e-learning alkalmazást is bemutattak, mely a jelenleginél könnyebben hozzáférhetővé és hatékonyabbá teheti a munkavédelmi oktatást. A BKIK önkéntes tagja, a Blue Colibri által négy – irodai, otthoni, kiskereskedelmi, logisztikai – munkakörnyezetben fejlesztett online oktatási anyagokat elsőként a kamara 100 önkéntes tagvállalatának munkatársai próbálhatják ki.
További információ: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Forrás: BKIK