Minden ország nemzeti vagyonának jelentős részét képezi a lakásvagyon. Jelenleg mintegy 35-40 ezer új lakás van kivitelezés alatt, melyből 2019. évben várhatóan 22-24ezer elkészül. Afelújított lakások éves száma 2018. évhez viszonyítva nem bővül, várhatóan 180000 lakásnál lesz ez évbennagy felújítás.
Ma Magyarországon a lakásgazdálkodásnak elsődlegesen nem szabályozási kérdések szabnak korlátot, hanem a forráshiány. Ezért az ÉVOSZ javaslataielsődlegesen a forrás bővítésére irányulnak. A pénzügyi lehetőséget egyszerre kell bővíteni a közösségi (állami) és a magán (lakossági) oldalon.
Napjainkra Magyarországon is jelentkezik az Európában tapasztalható „lakhatási krízis”. Ennek magyaros változata, a lakásvagyon műszaki állagának gyors romlása, öregedése, ahol a tulajdonos nem költ megfelelően a lakásfelújításra a lakhatás minőségére. A keresletet figyelembe véve, a növekvő új lakásszám ellenére semépül elegendő új lakás és az elkészülteket sem a rászorulók veszik meg jellemzően, hanem a befektetési célú vásárlások a meghatározóak.2018.évben a Budapesten megvásárolt új építésű lakások 65%-át befektetési céllal vették meg.
A lakosság közvetlen megrendelésére készülő lakásépítéseknél és lakóingatlan-felújításoknál tapasztalható a legmagasabb szintű fekete foglalkoztatás, amit elsődlegesenaz írásosszerződések nélküli munkavégzés nagy száma tesz lehetővé. Ez a jelenség rontja a tisztességes vállalkozók versenyhelyzetét, ami mindenképp változtatásokat sürget a lakásépítés, lakásfelújítás területén, hiszennagy kockázatot hordoz magában a megrendelő és kivitelező számára egyaránt.
Az ÉVOSZ számításai szerint 2019. évben mintegy 300 milliárd forint értékű lehet az a lakásfelújítás, amit szóbeli megállapodást mentén kiviteleznek. Ennek a kivitelezői szolgáltatási ÁFA-tartalmakb. 80 milliárd forint, amit az állami költségvetés nem lát, elesik tőle.
Ahhoz, hogy 2020. évben a lakásépítés, a lakásfelújítás egyenrangú legyen és lendületükne törjön meg, az ÉVOSZ is javaslatokat ajánl mindenki figyelmébe.
Javaslatok
- A Kormány általindított lakásépítési, lakástámogatási programokakkor hatásosak, ha hosszú, legalább 10 éves időtávon kiszámítható és elegendő forrás van mögötte. Csak ilyen időtávba fér bele a lakossági előtakarékosság, a munkáltató támogatási érdekeltsége, a banki érdekeltség és a költségvetés teherbíró képessége. A programok továbbra isaz első újés használtlakás megszerzésére és a meglévők energiatakarékossági és hőszigetelésiproblémáinak megoldására kellirányuljanak.Még nagyobbfigyelmet kell hogy kapjanak a CSOK keretében is a felújítások.
- A meglévő lakásvagyon felújításánál meghatározó az energiatakarékos létesítménykialakítás. A Nemzeti Épületenergetikai Stratégia jó kiindulópont ahhoz, hogy lakásfelújítási program készüljön. Ennek a forrásszükségletei ismertek, kialakításra vár a költségterhekösztönzőbbmegosztása a költségvetés és a lakástulajdonosi kör között a családi otthonteremtési kedvezményben nem részesülő lakossági körben is.
- Javasoljuk, hogyrendezett költségvetési kapcsolatokkal működő vállalkozásoknál a munkaadóadó-és járulékmentesen adhasson új építésűlakásnálegy munkavállalójának egy alkalommal max. 6 millió forint munkáltatói hitelt/vissza nem térítendő támogatást, felújításnál pedig maximum 3 millió forint összeget.
- Javasoljuk a lakóingatlan felújításoknál a felújítási ÁFA-érték 50%-ának -maximum 3 millió Ft nagyságrendig -számla alapján való visszaigényelhetőségét. A feltételeit úgy kell meghatározni, hogy az visszaélésekre ne adjon lehetőséget.
- Javasoljuk az energiatakarékos városrész-rehabilitációs programok modernizálását, ahol a meglévő lakások korszerűsítése, az újak megépítése együtt szerepel a városrész további energiafogyasztó létesítményeinek, energiahálózatainak a rekonstrukciójával.
- A meglévő lakásvagyon meghatározó részét képező panellakások lakásminőségének javítása érdekében indokolt kidolgozni és el kell indítani egy hosszú távú „Panelprogram”-ot, ami megoldást kínál többek között a felújításhoz szükséges finanszírozásra és átmeneti lakhatásra a felújítás idejére.
- Sokat javítana a kiszámíthatómegrendelő felelősségének erősítéséhez a lakásszövetkezetek, a társasházi tulajdonosi közösségek működésének újraszabályozása, jogállásuk modernizálása.
- Az új építésű lakóingatlanok 5 éves építményadó-mentességét, illetve -kedvezményének bevezetését javasoljuk, illetve a települési önkormányzatok ilyen irányú kormányzati ösztönzését.
- Javasoljuk az állami, illetve önkormányzati bérlakásprogram előkészítését és elindítását, ahol az üzemeltetés,a közös költségek és a bérleti díjak megállapítása állami-önkormányzati hatáskörben, kontroll alattvannak.
- Iparosított lakásépítési és felújítási technológiák kifejlesztésére és gyártására irányuló innovációs pályázat kiírását javasoljuk az építésgazdaság területén működő vállalkozások részére.