Az építőipar hatékonyságának javulása elképzelhetetlen a hazai építőanyag-gyártás gyors ütemű bővülése és további modernizációja nélkül. A magyarországi kivitelezések során jelenleg az építőipar közel 50%-os nagyságrendben import termékeket használ, mert sem volumenben, sem pedig választékban nem szerezhető be elegendő hazai gyártású termék. Erre a helyzetre reagálva az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ) keretein belül megalakult a Hazai Építőanyag-gyártók Tagozata.

A Tagozat alakuló ülésén igényként fogalmazódott meg a hazai építőanyag-gyártás fejlesztésének szükségessége, az alapanyag-gyártók, a tervező és kivitelező vállalkozások szorosabb együttműködése.

A Tagozat elnökének a MASTERPLAST Nyrt. elnökét, Tibor Dávidot választották meg.

Tibor Dávid értékelve a hazai építőanyag-gyártás helyzetét, elmondta, hogy szorosabb együttműködésre van szükség az alágazatok között. Jelenleg az építőanyagiparban mintegy 8.500, a bányászati ágazatban 400 vállalkozás működik, többségében kisvállalkozások. Ezen szektor tudatos fejlesztése jelentős kihívás.

A hazai építőanyagiparban a teljes termelés 30 %-át a fémszerkezet, -épületelem gyártás adja, a beton-, gipsz, cementtermék gyártás 18 %-os nagyságrendű. A további mintegy 50 %-on osztozik az összes többi termelési ág.

Az összes termelésen belül a magyar tulajdonú vállalkozások árbevétele a teljes építőanyagipari árbevétel 46 %-át adja, 54 %-ot a külföldi tulajdonú vállalkozások árbevétele teszi ki. Kiemelt cél a hazai tulajdon arányának növelése.

Tibor Dávid hangsúlyozta, hogy a hazai építőanyag-gyártók közül összességében a magyar tulajdonú vállalkozások kisebb tőkeerővel rendelkeznek, mint a nemzetközi hátterű vállalatok. A mai igények kiszolgálása a magyar tulajdonú vállalkozásoktól is innovatív hozzáállást és gyorsan beépíthető új termékeket vár el, amihez beruházásokra is szükség van.

Az építőanyag-gyártás további fejlődése és a logisztikai ellátási lánc hatékonyságának növelése napjaink egyik fontos kihívása.

A Tagozat működésének céljai között szerepel a hazai építőanyag-gyártási és forgalmazási tevékenységhez kapcsolódóan:

  • a piaci folyamatok elemzése, értékelése,
  • a hazai gyártás erősítését szolgáló szabályozási, támogatási, piacellenőrzési javaslatok megtétele,
  • a gyártási kultúra, a szakmai képzés erősítése, a termékek szakszerű beépítésének tervezőkkel, kivitelezőkkel való közös előmozdítása,
  • a hazai gyártású építőanyagok népszerűsítése, a brand erősítése.